De fleste virksomheder oplever fra tid til anden, at en kunde ikke betaler. Der er flere tiltag der kan iværksættets for at minimere risikoen for tab på dårlige kunder.
1. Kend reglerne for rykkerprocedurer og rentetilskrivning.
Reglerne for procedure af behandling af kunder der ikke betaler, er fastsat i renteloven. Vi oplever fra tid til anden virksomheder, der fastsætter forkerte eller ingen morarenter ved forsinket betaling, og som ikke pålægger rykkergebyr ved udsendelse af rykkere. Kunder der ikke betaler er en belastning for likviditeten og derfor bør alle muligheder for at opnå en økonomisk kompensation udnyttes.
2. Udnyt reglerne i lovgivningen, og vær konsekvent over for alle dårlige betalere.
Vi anbefaler at I fastsætter faste procedurer for behandling af kunder der ikke betaler, og at I aktivt skilter med dette.
Har I valgt at benytte Dansk Inkasso som jeres inkassopartner, har I tilladelse til at benytte vores logo på jeres hjemmeside og i markedsføringsmateriale, i forbindelse med følgende tekst:
<p>Vi samarbejder med <a href=”https://www.dansk-inkassoservice.dk” title=”Dansk Inkasso” target=”_blank”>Dansk Inkasso</a>, til inddrivelse af ubetalte regninger.</p>
Teksten er en komplet html kode, der kan indsættes direkte på jeres hjemmeside. Vi hjælper gerne med dette såfremt det ønskes.
Logo kan udleveres efter henvendelse, i filformaterne jpeg, png, og gif.
3. Identificér kunden korrekt.
Det har stor betydning for jeres retsstilling, om kunden er forbruger eller ej. Forbrugere er beskyttet via en række særlige lovbestemmelser, der bl.a. findes i købeloven, renteloven og kreditloven.
I bør derfor altid angive kundes kontakt- og eller virksomhedsoplysninger korrekt. Er der tvivl om nøjagtig hvem kunden er, risikerer I at jeres krav er ugyldigt og dermed bliver afvist i en evt. retssag. Det er altid sælger/leverandøren der har bevisbyrden for købets eller kravets karakter.
4. Benyt jer af kreditoplysning.
Kreditoplysning kan med fordel benyttes, til at undersøge om jeres kunde i forvejen er kendt som dårlig betaler. Med kreditoplysning kan I undersøge om jeres kunde er registreret i diverse registre som fx. RKI- Kreditinformation, og Debitorregistret. Det gælder uanset om kunden er forbruger eller en virksomhed, forening eller anden juridisk person.
5. Vær opmærksom på forældelse af kravet.
Pengekrav forældes allerede efter 3 år, efter den seneste ændring i forældelsesloven. Det indebærer at I er nødsaget til at opnå et fundament hvis jeres krav er ved at falde for forældelsesfristen, fx ved at opnå en dom mod kunden eller ved at forsøge inddrivelse via retslig inkasso. Dette skal foretages før fristen på 3 år udløber, hvis I vil undgå at miste retten til jeres krav.